مژده‌گوی روز باران
1392/8/23
برای نیما فرم شعر از درجه‌ی اهمیت بالایی برخوردار بود و او بر این باور بود که در حقیقت این فرم است که معنا را تبدیل به شعر می‌کند. نیما معتقد بود که معنا باطن شعر و فرم ظاهر شعر است، یا بهتر است گفته شود معنا مغز شعر و فرم پوسته‌ی آن است، و اگرچه مغز و باطن بر پوسته و ظاهر مقدم است و نسبت به آنها اصل محسوب می‌شود...
                                   

تأملی در شعر "خانه‌ام ابری‌ست"
1392/7/29
موضوع شعر "خانه‌ام ابری‌ست" ظاهراً ساده است. در یک روز ملال‌انگیز ابری که ابرهای انبوه تیره و عقیم آسمان خانه و دنیای نیما را پوشانده، و باد از فراز گردنه چونان مستی خراب به خود می‌پیچد و پیش می‌آید و نیما را پریشان خاطر می‌کند...

تأملی کوتاه در شعر زیک زا
1392/5/1
در میان دوستان نیما یوشیج چهار پرنده‌ی کوچک‌اندام هستند که او نسبت به آنها احساس شفقت دارد و نه تنها پدرانه دوستشان دارد بلکه دلش به حال آنها می‌سوزد- انگار پدری‌ست حامی که بر فرزند گرفتار و دچار مصیبت شده‌اش، دل می‌سوزاند...

نگاهی انتقادی به قالب مقید "زلال" در قیاس با قالب آزاد شعر نیمایی
1392/1/28
 شعر ترکیبی‌ست از معنا و خیال در قالب کلامی سازمند و موزون. منظورم از "معنا" آمیزه‌ی اندیشه و حس و عاطفه‌ای‌ست که شعر بیانگر آن است. منظورم از "خیال" همان چیزی‌ست که در زبان انگلیسی به آن image می‌گویند و آن را علاوه بر خیال می‌شود تصویر، تصویر شاعرانه، خیال شاعرانه یا صورت خیال ترجمه کرد...

عنایت سمیعی و مسأله‌ی وزن شعر بی‌وزن
1391/9/27
 در سالهای اخیر، بعضی از شاعران نظریه‌پرداز ف شعر بی‌وزن یا منثور که به شعر سپید مشهور شده، مدعی شده‌اند که شعرشان بی‌وزن ف بی‌وزن هم نیست، بلکه فقط فاقد وزن عروضی است، نه وزن به طور کلی؛ و به جای وزن عروضی، دارای نوع دیگری از وزن است. چنین به نظر می‌رسد که سرانجام آنها پی برده‌اند که بی‌وزنی چشم اسفندیار شعرشان است و ...

فرود شعر سهراب سپهری در فرودگاه بی‌معنایی
1391/9/14
نگاهی کلی به کارنامه‌ی شعر سهراب سپهری نمایانگر این واقعیت است که جریان شعر او که در آغاز معنامدار است، به‌تدریج به سوی سراشیب معناگریزی تغییر مسیر می‌دهد و در پایان در فرودگاه بی‌معنایی فرود می‌آید و در آن‌جا متوقف می‌شود، به‌طوری‌که اغلب شعرهای واپسین کتاب شعرش- ما هیچ، ما نگاه- شعرهایی کم و بیش بی‌معنا و فاقد عناصر اندیشه و حس و عاطفه‌اند...

بررسی انتقادی نقد محمدعلی شاکری‌یکتا بر شعر آرش کمان‌گیر
1391/9/5
 نخستین چیزی که در بررسی انتقادی مقاله‌ی "مرگ قهرمان یا مرگ مخاطب؟"- نوشته‌ی آقای شاکری یکتا- جلب توجه می‌کند، لحن عصبی و تند آن است. لحن ایشان در این نوشته دارای حالتی غیر دوستانه است، حال آن‌که می‌توانست چنین نباشد و ایشان با لحنی دوستانه و خونسرد انتقاداتش را بر منظومه‌ی آرش کمان‌گیر مطرح کند. در این صورت شاید برخی قضاوتهای شتاب‌زده و نادرست در آن راه نمی‌یافت و....

بررسی انتقادی کتاب شعر "مادرم، ایران"
1391/8/25
"مادرم، ایران" کتاب شعری‌ست شامل پنج شعر کم‌وبیش بلند نیمایی، سروده‌ی شاعر گران‌مایه- علی‌رضا طبایی. این کتاب توسط انتشارات شادان در آخر بهار سال 1391 منتشر شده است. نام کتاب برگرفته از نام آخرین شعر کتاب است و شاعر کتابش را به فرزندانش و فرزندان ایران تقدیم کرده است. در این معرفی نگاهی گذرا کرده‌ام به ...

بررسی انتقادی نقدی بر یک بررسی انتقادی
1391/6/22
ترانه جوان‌بخت در نقدی که بر بررسی انتقادی من بر مقاله‌ی "متافیزیک از دیدگاه پارمنیدس"اش نوشته و در بخش مقالات فلسفی سایتش منتشر کرده، چنین نوشته: "ترجمه من از جمله پارمنیدس به این صورت بوده: "وجود دارد یا وجود ندارد". توجه به این نکته لازم است که در ترجمه من، نیازی به وارد کردن کلمات هستی و عدم نبوده به این دلیل که مشخص است که هستی، وجود دارد و عدم، وجود ندارد و....

بررسی انتقادی مقاله‌ی "متافیزیک و ابن سینا"
1391/6/18
مقاله‌ی "متافیزیک و ابن سینا" نوشته‌ی ترانه جوانبخت، به طور عمده توضیح دانش ماوراء‌الطبیعه از دیدگاه پورسینا را هدف خود قرار داده و در پایان نقدی مختصر هم بر این دیدگاه ارائه نموده که به دلیل گنگی و نارسایی جای انتقاد جدی دارد. نخستین نکته‌ای که درباره‌ی این نوشته باید به آن پرداخت، بخش‌بندی نادرست ترانه جوانبخت درباره‌ی علوم از دیدگاه پورسینا است...

صفحات: |1| |2| |3| |4| |5|
نقل آثار این وبسایت تنها به صورت لینک مستقیم مجاز است. / طراحی و اجرا: طراحی سایت وبنا