آقای نیما بزرگمهر
1- به جای روش نادرست استفاده از واژههایی چون "تخطئه"، "تخطئهآمیز"، "آخوندی" و "مغرضانه" که نشان دهندهی عصبیت و تعصبورزی است و نشانی از منطق و استدلال و تفکر در آن نیست، درست این بود که بیان میکردید کدام قسمتهای بررسی انتقادی من "تخطئه امیز"، "آخوندی" و "مغرضانه" است.
2- نوشته مجید نفیسی با آنکه بنا به توضیحی که در اولش آمده طرح نامیده شده ولی به هیچ وجه ویژگیهای یک طرح را ندارد بلکه مقالهی مفصلی است که دربارهی دهها موضوع مختلف و پراکنده و بیارتباط با هم به تفصیل بحث کرده است. مشکل این نوشته این نیست که "فقط و فقط رئوس مطالب در آن ذکر شده" بلکه در سه محور اصلی زیر دچار مشکل و نقص جدی است: 1- نادرستی عنوان مقاله و ناسازگاری آن با متن مقاله 2- پرداختن تفصیلی به انواع موضوعهای مختلف پراکنده و بیارتباط به هم 3- ارائهی مطالب و اظهارنظرهای نادقیق و نادرست فراوان خود مجید نفیسی هم نوشتهاش را به عنوان یک مقالهی مستقل و کامل در چند سایت اینترنتی منتشر کرده و این نشان میدهد که این نوشته برای او مطلبی مستقل و کامل بوده، بنابراین بررسی انتقادی آن مجاز و لازم است.
3- اینکه "تاریخ ادبیات فارسی را بر پایهی پنج گفتمان خرد، سخن، عشق، طبیعت و خلق میتوان طبقه بندی کرد" نه تنها نکتهی بکری نیست بلکه ادعای نادرست و بیپایهای است که فاقد پشتوانهی واقعی است. دربارهی گفتمان "خلق" که به نوشتهی مجید نفیسی گفتمان اصلی شعر نیما یوشیح بعد از سال 1325 است، به تفصیل در بررسی انتقادی ام بحث کرده و نادرستی آن را ثابت کردهام.
4- این موضوع که "ابداع ادبی نیما یوشیج از لحاظ آرمانی با بینش فلسفی «حقوق طبیعی» اندیشمندان عصر روشنگری همریشه است" در هیچ کجای نوشتهی مجید نفیسی مطرح نشده و به آن حتا اشارهای هم نشده است. یکبار دیگر نوشتهی مجید نفیسی را با دقت بخوانید و بعد مشخص کنید که در کجای نوشتهی او دربارهی این "نکتهی بکر" اظهار نظر و بحث شده است.
5- دربارهی این موضوع هم که "آثار شعر نیما یوشیج را میتوان به سه دورهی رمانتیک، رئالیستی و سمبولیستی تقسیم کرد" در نوشتهی مجید نفیسی هیچ گونه توضیحی وجود ندارد و برای من عجیب است که شما در کجای نوشتهی او چنین "نکتهی بکری" دیدهاید. اگر وجود دارد، ذکر کنید که در کدام قسمت نوشته به چنین موضوعی اشاره شده است.